تازه های اخبار تازه های اخبار

رؤسای شعب موفق خراسان رضوی از رمز موفقیت می گویند.

در سال گذشته 10 شعبه از شعب تحت پوشش مدیریت خراسان رضوی با تلاش و کوشش همه جانبه کارکنان درجه شعبه خود را افزایش دهند.

 

در سال گذشته از 72 شعبه تحت پوشش مدیریت شعب خراسان رضوی 10 شعبه میدان مادر مشهد، کوی آب و برق مشهد، پانزده خرداد مشهد، بلوار وکیل آباد مشهد، بلوار شریعتی مشهد، میدان حر مشهد، پنجراه سناباد مشهد، بلوار امامت مشهد، شهید مطهری قوچان و جغتای توانستند با تلاش و کوشش همه جانبه کارکنان درجه شعبه خود را افزایش دهند.

برای اطلاع از دلایل دستیابی به این موفقیت ها گفتگویی را با رؤسای شعب میدان مادر مشهد، بلوار شریعتی مشهد، میدان حر مشهد و بلوار امامت مشهد انجام داده ایم که از نظر می گذرد.

 

 

شعبه میدان مادر مشهد در سال 76 افتتاح گردیده و از سال 94 محمد طاهرقاینی ریاست این شعبه را عهده دار می باشد و درجه این شعبه با تلاش و کوشش کلیه کارکنان شعبه از 2نوع الف به 1 نوع ب ارتقا یافته است.

 

 

 شعبه بلوار شریعتی مشهد در سال 86 افتتاح گردیده و محمد زنگنه از سال 93 در این شعبه مشغول به فعالیت می باشد و درجه این شعبه از 3 به 2 نوع ب ارتقا یافته است.

 

 

 شعبه بلوار امامت مشهد از شعب  افتتاحی سال 90 می باشد که مجید منصوری از سال 94 به عنوان رییس شعبه در این شعبه مشغول به فعالیت می باشد که درجه این شعبه از 4 به 3 ارتقا یافته است. همچنین وی در سال گذشته نیز بعنوان یکی از صد بانکدار برتر کشور انتخاب گردیده است. 

 

 

 شعبه میدان حر مشهد در سال 1386  افتتاح و محمدجواد قانعی زارع از سال 92 ریاست این شعبه را عهده دار می باشد و درجه شعبه از 4 به 3 ارتقا یافته است.

 

 

 

1- با توجه به اینکه در سال 95 درجه شعبه شما ارتقا یافته است چه عواملی را در ارتقای درجه شعبه مؤثر می دانید؟

محمد طاهرقاینی : عوامل زیادی در ارتقای درجه شعبه موثر بوده که می توان به چند مورد آن به طور خلاصه به شرح ذیل اشاره کرد:

الف- ایجاد همدلی و همبستگی برای رسیدن به اهداف تعیین شده

ب- با برنامه و هدف مند حرکت کردن و همیشه جلوتر از برنامه بودن و رصد کردن لحظه به لحظه بازار و تغییر شرایط دادن با توجه به نیاز سازمان

ج- داشتن تفکر سیستمی به جای تک روی و خودرایی

د- حفظ آراستگی و داشتن نظم سمعی و بصری و حسن خلق

هـ- دلسوز بودن و عِرق سازمانی داشتن و پاسخگو بودن نیازهای مشتریان برابر قوانین و دستورالعمل های جاری و پیگیر بودن آن ها به روی گشاده و خوش

محمد زنگنه: از دلایل ارتقای شعبه در سال 95 پرداخت تسهیلات بدون سپرده و جذب منابع قرض الحسنه در کنار پرداخت تسهیلات و فعالیت مناسب در زمینه صدور ضمانت نامه می توان نام برد.

مجید منصوری: ارتقای درجه شعبه با همدلی و همراهی تمامی کارکنان شعبه با امید به خدا و برنامه ریزی هدفمند پرسنل شعبه و با ایجاد جو دوستی و رفاقت و تکریم ارباب رجوع در سایه کار تیمی اتفاق افتاده است.

محمدجواد قانعی زارع: در ابتدا لطف خداوند و بعد همدلی و کوشش مجدّانه و برنامه ریزی شده و استفاده از نظرات و دیدگاه های تمامی پرسنل و همچنین پشتیبانی مدیریت شعب استان در بسیاری از موارد در جهت نیل به اهداف بانک، موجب این ارتقای و کسب درجه گردید.

 

2- عملکرد شعبه را در بخش جذب منابع در پایان سال 95 چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد طاهرقاینی: علی رغم رکود بازار، متوقف شدن پرداخت تسهیلات بدون سپرده از تاریخ 8/11/95 و بافت ضعیف منطقه با تلاش و کوشش همه جانبه کارکنان، منابع شعبه از 730 میلیارد ریال در ابتدای سال 95 به 910 میلیارد ریال در پایان سال 95 رسیده که حدود 25% رشد داشته ایم و مطمیناً اگر پرداخت تسهیلات بدون سپرده متوقف نمی شد شعبه در پایان سال گذشته جزی باشگاه 1000 میلیاردی ها می شد.

محمد زنگنه: از تاریخ تحویل شعبه در سال 93 منابع شعبه 111 میلیارد ریال بوده که تا پایان سال 93 منابع به 210 میلیارد ریال افزایش و در پایان سال 94 منابع شعبه به 427 میلیارد ریال رسیده که 103% رشد منابع داشتیم و در سال 95 منابع شعبه به حدود 568 میلیارد ریال رسید ولی به علت رقابت ناسالم بانک های رقیب در پرداخت سود سپرده تا پایان سال 95 به مبلغ 508 میلیارد ریال کاهش یافت.

مجید منصوری: منابع شعبه امامت در پایان سال 95 نسبت به ابتدای سال خروجی بیشتری داشت و علت این امر رعایت نکردن قوانین بانک مرکزی توسط تعدادی از بانک ها و موسسات در پرداخت سود بیشتر و همچنین تخفیف 34درصدی شهرداری در مورد خلافی و صدور پروانه باعث خروج منابع نسبت به اول سال گردید.

محمدجواد قانعی زارع: با توجه به عدم رعایت بعضی از صندوق ها و بانک ها از دستور العمل های بانک مرکزی و ارایه طرحهای مختلف با سود بالا، سال 95 سال سختی از نظر جذب منابع بود، ولی این شعبه با یک تبلیغ گسترده در سطح منطقه و اطراف شعبه موفق به معرفی مزایای سپرده های مختلف بانک گردید که حاصل آن هم رشد مناسب منابع شعبه بود. منابع شعبه در ابتدای سال 95 بالغ بر 283 میلیارد ریال بوده است که در پایان سال 95 به مبلغ 305 میلیارد ریال رسیده است.

 

3- چه برنامه ای برای جذب منابع جدید و افزایش سهم از بازار منابع ارزان قیمت دارید؟

محمد طاهرقاینی: با توجه به عدم رعایت نرخ سود سپرده ها توسط سایر بانک ها به نظر می رسد جذب منابع بیشتر در حساب های ممتاز، صندوق یکم، آتیه طلایی امکان پذیر باشد که در این خصوص شعبه بازاریابی ها، تبلیغات و بسترهای مناسبی فراهم نموده است و آموزش های لازم را به همه همکاران در این خصوص داده و حساسیت های موجود را منتقل نموده است.

محمد زنگنه: با توجه به رویکرد جدید بانک و تاکید مدیران ارشد بانک مبنی بر جذب منابع ارزان قیمت و خرد، تلاش همکاران در این راستا قرار گرفته است. علاوه بر تلاش جمعی همکاران در جذب مشتریان مراجعه کننده به شعبه اقداماتی نظیر مراجعه به مدارس، بیمارستان ها و زایشگاه ها در جهت افتتاح حساب قرض الحسنه ، جوانان و آتیه طلایی در دست اقدام می باشد و همچنین تبلیغاتی جهت صندوق مسکن یکم با مراجعه به ادارات، شرکت ها و اطلاع رسانی به سازندگان مجتمع های مسکونی و اطلاع رسانی به گیرندگان تسهیلات جهت افتتاح سپرده رها و فک رهن در قبال سپرده بلندمدت نیز در دستور کار شعبه قرار دارد.

مجید منصوری: لازم است با تبلیغات مناسب مشتریان شعبه را به سمت سپرده های کوتاه مدت همانند سپرده نوروز، سه ماهه ویژه ممتاز، ممتاز عادی سوق دهیم.

 

محمدجواد قانعی زارع: در بسیاری از موارد با این موضوع مواجه می گردیم که مردم با مزایای حساب ها و سپرده های بانک آشنایی ندارند ، در ابتدا معرفی مزایای بانک و سپس ارایه خدمات جدید و متمایز که خود از عوامل انگیزشی مشتریان می باشد.

 

4- میزان موفقیت حساب ها و طرح های جدید در بانک به چه عواملی بستگی دارد و راهکار پیشنهادی شما برای جذب مشتریان جدید چیست؟

محمد طاهرقاینی: ابتدا داشتن اطلاعات و دانش بانکی از محصولات جدید بانک و باور داشتن طرح مذکور به عبارتی ابتدا خودمان شناخت کافی و وافی از حساب و طرح های بانک داشته باشیم و سپس با حسن خلق و صبوری در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم قدم برداریم. لازم به ذکر است نبایستی انتظار داشته باشیم یک طرح در بازه زمانی کوتاه نتیجه دهد و اگر طرح منتج به نتیجه نشد نباید طرح را شکست خورده بدانیم چراکه طرح های جدید زمان می برد تا به ثمر برسند. ضمناً آموزش مداوم و پیگیر همکاران درخصوص طرح های جدید از اهم واجبات در این خصوص می باشد.

محمد زنگنه: درخصوص میزان موفقیت حساب ها و طرح های جدید در بانک باید گفت: ابتدا باید طرح مذکور به موقع ارایه شود قبل از اینکه خروج منابع صورت گیرد طرح جدید ارایه گردد و در ثانی باید قابل رقابت با سایر بانک ها باشد.

از عوامل موفقیت محصولات جدید می توان به کیفیت محصول و تبلیغات انجام گرفته اشاره کرد. در بحث طراحی محصولات به عواملی مانند نیاز مشتریان از جمله بازده مناسب، امکان پرداخت تسهیلات، ارایه خدمات بانکی قابل رقابت با سایر بانک ها اشاره کرد، تبلیغات مناسب نیز تاثیر بسزایی در ارایه آن دارد. به طور مثال مشابه حساب آتیه طلایی بانک مسکن در بانک صادرات با نام گنجینه سپهر طراحی شده است که علی رغم شرایط بسیار مطلوب تر سپرده آتیه طلایی نسبت به گنجینه سپهر ولی چون تبلیغات انجام گرفته توسط بانک صادرات در رابطه با این حساب زیاد بوده مردم حساب گنجینه سپهر را بیشتر می شناسند و این باعث موفقیت بانک صادرات در جذب منابع در این حساب شده است.

مجید منصوری: باتوجه به کاهش نرخ سود سپرده ها امیدواریم مدیران ارشد بانک درصدد تخصیص اوراق بیشتر به حساب های ممتاز با تقویت بدنه کارشناسی بانک و بروز کردن سبد خدمات بانک مطابق با نیازهای جامعه باشند و زودتر از رقبا گام بردارند.

محمدجواد قانعی زارع: تبلیغ مزایای طرح های جدید بصورت فراگیر و مستمر و استفاده از طرح های تشویقی و انگیزشی جهت مشتریان با منابع مختلف در موفقیت حساب ها و طرح های جدید در بانک مؤثر است.

5- با عنایت به ارایه محصولات جدید در حال حاضر خدمات بانک مسکن را در مقایسه با سایر بانک ها چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد طاهرقاینی: در مقایسه با سایر بانک ها خدمات بانک مسکن خوب است، شاید عالی نبوده اما با توجه به محصولات منحصر به فرد و مزایای رقابتی نسبت به سایر بانک ها و مهم تر از همه نیروی انسانی مجرب و متعهد که شاید در سایر بانک ها کمتر دیده شود سبب شده همیشه بانک مسکن حرفی برای گفتن داشته باشد.

محمد زنگنه: به طور کلی سپرده گذاران و مشتریان را با توجه به هدف شان از مراجعه به بانک می توان به 4 گروه دسته بندی کرد.

- متقاضیان تسهیلات مسکن

- متقاضیان دریافت سود

- متقاضیان دریافت خدمات بانکی

- متقاضیان تسهیلات تجاری و متفرقه

در بخش تسهیلات مسکن هزینه خرید اوراق+ نرخ سود 5/17% درصدی تسهیلات+ هزینه های ثبت و ترهین سند باعث بالارفتن نرخ تسهیلات دریافتی مسکن می شود که با توجه به اینکه برخی از بانک ها در بخش مسکن تسهیلاتی معادل 500.000.000 ریال بدون سپرده ، با نرخ 18% به مدت 5 سال پرداخت می نمایند و در برخی از بانک ها حتی بدون ترهین سند باعث کاهش تمایل برخی از مشتریان که توانایی بیشتری در پرداخت اقساط دارند از دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق می گردد و تنها جذابیت تسهیلات مسکن از محل دوران تقسیط بلندمدت تسهیلات می باشد.

در سایر بخش ها نیز نرخ سود بالایی که برخی از بانک ها پرداخت نمایند باعث تمایل مشتریان به سپرده گذاری در بانک ها رقیب و کاهش منابع بانک می گردد.

همچنین سهولت ارایه خدماتی نظیر صدور ضمانتنامه، کیفیت بهتر دستگاه های کارت خوان سایر بانک ها و ارایه خدمات بهتر از سوی شرکت های تابعه، کار جذب مشتریان را برای بانک دشوار می نماید ولی بعضی حساب ها مانند حساب صندوق یکم و یا حساب جوانان بانک مسکن را از سایر بانک ها متمایز می کند.

مجید منصوری: با توجه به اینکه محصولات منحصر به فردی در بانک مسکن وجود دارددر مقایسه با سایر بانکها بانک مسکن میتوانست موفق تر عمل کند.

 

محمدجواد قانعی زارع: اگر تمامی بانک ها و موسسات از دستور العمل های صادره بانک مرکزی پیروی کنند، محصولات و خدمات  بانک قابل رقابت و حتی بهتر  از سایر بانک هاست  ولی متاسفانه سایر بانک ها در عمل رعایت نمی کنند که این کار را سخت می کند.

 

6- از چه شیوه بازاریابی استفاده می کنید که عملکرد شما را نسبت به سایر شعب متمایز ساخته است؟

محمد طاهرقاینی: سبد محصولات در تمامی شعب یکسان می باشد، آنچه تمایز ایجاد می کند نحوه ارایه محصولات می باشد. نظم سمعی و بصری شعبه که موجب آرامش و تمرکز مشتریان و همکاران می شود را شاید از اهم شیوه های مذکور می توان نام برد. استرس ایجاد نکردن در شعبه و فضای آرامش همراه با همدلی و همبستگی و شناسایی نقاط قوت و ضعف همکاران، استفاده کردن از نقاط قوت همکار و کمرنگ نمودن نقاط ضعف موجب کارایی دوچندان و بازدهی بیشتر و همچنین حسن خلق شده و رضایت بیشترمشتری را فراهم نموده است.

محمد زنگنه: برای موفقیت در بازاریابی باید از ظرفیت تمامی همکاران در کلیه رده های شغلی در جذب منابع استفاده شود. همچنین ایجاد حساسیت در بین همکاران از طریق تهیه و بررسی مرتب آمار مانده سپرده ها و سایر بخش ها ، پرداخت تسهیلات بدون سپرده به مشتریان و در کنار آن جذب منابع صفر درصدی نیز از مهمترین شیوه های بازاریابی در شعبه می باشد.

مجید منصوری: ایجاد محیطی دوستانه وآرام برای مشتریان که باعث دلگرمی برای مشتریان قدیم شعبه شده و این خود باعث معرفی مشتریان جدید از طرف آن ها به شعبه می باشد.

محمدجواد قانعی زارع: ارتباط خوب همکاران با مشتریان قدیمی و تلاش در جهت حفظ آن ها و همچنین تمرکز بر بازاریابی مشتریان جدید و تشریح محصولات بانک سبب موفقیت شعبه در بازاریابی می شود.

 

7- برای تحقق اهداف تعیین شده در سال 96 در بخش های مختلف چه راهکار و اقداماتی را مدنظر دارید؟

محمد طاهرقاینی: به صورت هفتگی آمار و عملکرد شعبه رصد شده و نقاط قوت و ضعف شناسایی و فاصله تا هدف و راهکارها و چالش های موجود بررسی و ضمن شنیدن نظرات و پیشنهادهای آن ها بهترین راهکار انتخاب و در دستور کار قرار گرفته و از ظرفیت و نقاط قوت همه همکاران به نحو احسن استفاده می شود و همیشه فراتر از اهداف را مدنظر قرار داده تا رسیدن به هدف مشخص شده، ضمناً‌ مدیریت کردن زمان در طول رسیدن به هدف نیز بسیار مهم بوده چراکه در بسیاری از مواقع هدف محقق می شود اما بعد از زمان خواسته شده، که فایده ای نداشته است.

محمد زنگنه: فک رهن جهت سپرده بلندمدت ،  بازاریابی جهت سپرده ممتاز جدید با مبلغ بالای 15 میلیارد ریال با توجه به نرخ بازده 20% ،  بازاریابی در جذب منابع خرد و پایدار حساب جوانان و آتیه طلایی،  بازاریابی و ترغیب مشتریان جهت افتتاح حساب صندوق یکم مهمترین راهکار و اقدامات این شعبه جهت تحقق اهداف تعیین شده سال جاری می باشد.

مجید منصوری: همان راهکارهای سال قبل یعنی تکریم ارباب رجوع و ایجاد همدلی بین همکاران و بروز بودن بخشنامه ها جهت اطلاع رسانی صحیح به مشتریان مدنظر است.

محمدجواد قانعی زارع: تشریح کامل و ریز اهداف تعیین شده برای همکاران و پیگیری بصورت هفتگی با ایجاد گروه های بازاریابی در دستیابی به اهداف سال جاری موثر است.

 

8- برای رسیدن به اهداف مورد نظر بانک با چه چالش هایی مواجه هستید؟

محمد طاهرقاینی: 1- عدم رعایت سود سپرده ها توسط سایر بانک ها و مؤسسات

2- عدم ابلاغی سیاست های اعتباری بدون سپرده

3- کمبود نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده

4- جزیره بودن و کندی سیستم های رایانه ای

محمد زنگنه: برای رسیدن به اهداف چالش های متعددی وجود دارد از قبیل:

1) در بازاریابی و جذب منابع، پرداخت سود با لاتر از سوی بانک های رقیب یک تهدید جدی به حساب می آید.

2) در پرداخت تسهیلات، مقررات و بخشنامه های سخت گیرانه در پرداخت تسهیلات باعث عدم تمایل مشتریان در استفاده از تسهیلات بانک می شود.

مجید منصوری: برای رسیدن به اهداف بانک باچالش رعایت نکردن قوانین بانک مرکزی توسط سایر رقبا مواجه هستیم.

محمدجواد قانعی زارع: همانطوری گفتم یکی از  چالش های بزرگ ، عدم رعایت نرخ های مصوب ابلاغی از سوی  سایر بانک هاست و مورد دیگر رکود  در بخش مسکن می باشد.

 

 

آخرین بروزرسانی 1396/5/1